Efectul Fotoelectric

Reprezinta fenomenul prin care un atom absoarbe un foton care are atat de multa energie incat elibereaza un electron al tomului.
Mare parte din energia fotonului realizeaza un electron pentru atom. Aceasta energie este numita energie activanta pentru electron.
Restul energiei fotonului ajuta la miscarea electronului. Dearece energia energia fotonului este proportionala cu frecventa electronului realizat,
fotoelectronul se va misca mai repede atunci cand absoarbe lumina de frecventa mai inalta.
Metalele cu activare joasa a energiei sunt folosite la fabricarea fotodetectoarelor si a celulelor fotoelectrice ale caror proprietati sunt de a se schimba in prezenta luminii.
Celulele solare folosesc efectul fotoelectric pentru a converti lumina solara in energie electrica. Acestea sunt folosite in loc de baterii in aplicatii mobile ca
satelitii spatiali dar si la telefoanele de urgenta de pe marginea autostrazilor (in tarile dezvoltate). Calculatoarele de mana si ceasurile folosesc deseori celulele
solare pentru inlcuirea bateriilor atunci cand acestea se consumma.

Campul electromagnetic al undelor luminoase interactioneaza cu substantele asupra carora se proiecteaza.
Interactiunea consta din transferul energiei asupra particulelor subatomice, in special asupra electronilor.
Electronii pot primi suficienta energie si care depaste fortele de atractie atomice, iar electronul paraseste substanta.
Acest electron poarta numele de fotoelectron iar emisia este denumita emisie fotoelectronica sau efect fotoelectric extern.
S-a constatat experimental ca numarul electronilor emisi in unitatea de timp sub actiunea luminii este proportional cu fluxul de energie luminoasa.
Energia totala pe care o primeste un electron de la lumina este proportionala cu frecventa radiatiei, si nu cu intensitatea fluxului, ceea ce a facut necesara introducerea
conceptului de cuante de energie si de foton, de catre Plack si Einstein.

Fotoelementele sunt utilizate la constructia unor exponometre dar si la realizarea captatorilor digitali ai aparatelor fotografice sau video.